Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

torsdag 4 oktober 2018

Frågor om döden

Maya funderar på döden. Om att dö. Hur ska man förklara? Jag är lycklig att jag känner min dotter så väl, att jag förstår hennes ögonrörelser, kroppspråk och huvudrörelser.

Ex: En blick över axeln betyder "jag vill prata om imorgon". Två snabba blickar över axeln = "övermorgon". En lång blick= "berätta om hela veckan"?

Vi kan varandra men att samtala om känslor utan att ha ett tal är svårt. Det är svårt även med bildstöd, men bättre än inget.
Maya vill inte använda bilder tillsammans med mig. Vi har en bra kommunikation och med många samtal ser jag att Maya alltmer förstår. Det syns. Hon ler när hon förstår hur något är.

Hon tittar på mig och sen på himlen. Hon undrar varför jag aldrig kommer tillbaka om jag dör. Hon undrar när jag ska dö.

Vad ska jag svara på det. Sanningen, jag måste ju det för annars ljuger jag. Man vet aldrig när man ska dö.

Samtal är viktigt.

Vi har det fantastiskt bra, min lilla skatt och jag..

Båda är krigare och vi tror på kärlek.

/U

Inga kommentarer: