Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

torsdag 16 augusti 2018

Gääääsp..

Sömnlösa nätter i Linköping. Tidig morgon. Tid att passa och fy satan vad jag ogillar det. Förstör precis halva dagen. Jag är mig inte själv.

När det handlar om sådant som ligger utanför min makt blir jag väldigt frustrerad. Jag brukar kämpa för att få det jag vill. Få det rättvist för alla.

Men skoltaxin är som en gammal sovjetstat.

Omöjlig.

Hoppat träningen två dagar på raken. Prioriteringar. Imorgon är det dags igen. Dubbelt så hårt.

Hinner inget. Morgonen är kaotiskt. En unge som vill upp. Gröten kokar. Helt förvirrad är jag. Lägger fjärrkontrollen i kylskåpet och hittar aldrig mina nycklar. Hur många timmar jag ägnat åt att hitta mitt snus vill jag inte ens tänka på. Its a lot..

Mat ska mixas. Tänder borstas. Mitt i allt så måste vi gå toa. 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.. I det inre stressas jag. Jag äter frukost först, sen dricker jag min morgonsmootie medan jag ger Maya sin mat. Planering. och i vissa stunder måste jag tänka på mig själv först.

Står och väntar på taxin och det är just där som irritationen kommer och den försvinner inte bort. Taxin är alltid sen. Alltid. Så jag är varje dag försenad till jobbet.

I min värld är det nästan katastrof att vara försenad. Hålla tiden är viktigt för mig. Att konstant komma försent är oförskämt mot den som får vänta. Det är stjäla min tid.

Men, det är inte min pliktrogenhet som gör att jag blir förbannad att komma försent. Det är min laddning inför dagen som förstörs.

Jag vill vara på jobbet, gärna halvtimmen innan start. Kopp kaffe, kanske musik i lurarna, eller bara i min ensamhet en stund. Energi. Det jag gör om dagarna tar enorm energi.

Stressen i skolan trivs jag med. Men den andra stressen förstör.

Maya bus mår bra. En och annan snorkråka som spökar om natten. Det värsta är att dom där kråkorna åker ner i halsen ibland och då kräks hon.
Sånt är jobbigt mitt i natten. För både Maya och mig. Men hon ler stort när hon ligger nyduschad invirad i handdukar och får se Lotta mitt i natten. Medan jag bäddar om. Duschar. Blöja på. Nattlinne. Stela armar. Stela ben. Försöka massera en liten stund. Stretcha. Somna om.

En snegling på klockan. 03.40.. om 1,5 timme ringer klockan.. ticktackticktack..

Kvällen rusar iväg. Mörkret lägger sig.

Sovgott

/U




Inga kommentarer: