Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

söndag 19 augusti 2018

Frasiga stigar, eniga enar

Skvattram är en av mina favoritväxter. Blommar fantastiskt vackert på försommaren och den doften som den utger när man gnuggar bladen mellan varandra..
Sen är den bra att ha i klädskåpen mot mal!! (gammalt husmorstips)

Jag har en underlig läggning. Jag samlar på gamla kokböcker, medicinböcker och husmorsböcker. Älskar dom.
Har en liten bok från -52 som handlar om sex. Den är så rolig så man dör av skratt. Samtidigt så tragisk och tänkvärd.

1952 ansåg man bland annat att kvinnlig homosexualitet gick att bota, men inte manlig. Manlig kunde man däremot förebygga genom att helt förbjuda onani i unga år.

Asså.. på sant??

Det otäcka är att det fortfarande finns människor med ungefär samma syn. Humanist, javisst..

Söndagar är en bra dag, för både Maya och jag. Assistans från 11.00-20.00. Jag har tillbringat min tid på gymet och vid sjön. Promenad i skogen. Hade mobilen med mig den här gången, men det fanns ju ändå ingen täckning..

Varför är människor så rädda? Varför måste man bygga in sig i någonslags osynlig igloo och bara vara rädd för allt som inte är som det var.
Om allt bara få vara som det var, blir allt bra. Konservera mera.

Gäspig kväll. Jag klubbade som en säl på soffan igår. Vaknade och undrade vart jag var. Nästan som förr. Alla svarta hål måste vara små trauma i sig..
Drack ett stort glas vatten och kröp ner i min stora sköna säng. Ibland är täcket skönare än annars. Imorse var ett sånt tillfälle.
60 min efter jag somnat igen så vaknar Maya. Slår en bläng på klockan. 04.50. Aldrig i livet tänker jag. Strejk!!
Vänder mig inte ens om.. utan säger bara:

- Aldrig i livet, Maya. Det är söndag. Sov..

Exakt 35 minuter senare,

- Snälla Maya.. vi sover en stund till..

Ligga skedtricket har slutat fungera. Iaf på helgerna. Jag inser mig slagen. Masar mig upp i den tidiga morgonen, hämtar datorn, yrvaken letar jag rätt på Barnkanalen och Sommarlov. Bäddar upp mot väggen och lyfter upp Maya så hon sitter ok.

Kaffe, Facebook. Plocka i lägenheten. Ta fram fiskeprylarna.

Livet.

Ingen svamp i skogen, men fisk i sjön. En bra dag i livet..

/U

Inga kommentarer: