Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

måndag 28 november 2016

En skam..

Jag sitter och stirrar rakt in i skärmen. I det vita arket och funderar vad jag ska skriva. Så kommer det några ord, sen tar det stopp igen..

Skrivkramp. 

Många tankar om assistans och det vill jag gärna skriva om. Det är skamligt det som nu sker i vårat samhälle, att människor i utanförskap kommer allt längre ifrån samhällets ideal och krav. 

Det kommer jag skriva om.

Även många tankar om hur vi lever, äter, tränar.. men då blir bloggen nånslags träningsblogg, och det vill jag inte.. 

Men dock skulle jag vilja skriva mer om mina känslor, om hur det är, min filosofi, min ilska mot samhället och dess värderingar. 
Om hur f-n Donald Trump kunde bli president. 

Jag skulle vilja skriva om alla falska hemsidor som finns på nätet. Hur falsk propaganda sprids och många slukar nyheten med hull och hår och snart blir lögnen en sanning.

Det är bedrövligt. 

FriaTider. Vi särskriver det en gång.. Fria Tider. 

Vi samtalar en del om fördomar på min arbetsplats. Om våra egna fördomar, och hur vi ska bli bättre på att bemöta våra medmänniskor. Stanna upp en stund och se människan vi möter. 

Vad har du för fördomar??

Läste en artikel idag som handlade om en tjej som blev våldtagen på Bråvalla festivalen i år. Bland den sista frågan journalisten frågade var om killen var invandrare?
Varför ställs den frågan överhuvudtaget??

Svaret tjejen gav var att, nej han var en hederlig svensk kille.. 

Ju mer vi matas av falskheter ju fler och djupare fördomar får vi. 

Jag vill skriva spaltmeter om assistans. Om vad jag tycker om att den urholkas, om vad jag tycker att LSS urholkas och försvagas.
Om hur arg jag blir när jag tänker på det. Hur ledsen jag blir att samhället går bakåt istället för framåt. Hur orolig jag blir över hur min Maya ska ha det om tio år, eller om bara ett år..

Jag tänker på alla människor som på något sätt har ett funktionshinder.. och jag kan sätta mig ner på golvet och gråta för den utveckling som sker.

Om beslutfattarna, Åsa Regnér, skulle få vara i våra kläder, en vecka, ett dygn, några timmar. 
I verkligheten, i livet med habilitering, sjukvård, hjälpmedel, träning, lyft, påklädning, matning, sjukdomar, operationer, försäkringskassan, vakna nätter.. etc.. etc..

.. Om hon en kväll nattade min dotter..

Då skulle hon först få lyfta Maya från arbetstolen till sängen för att där klä av och sedan byta blöja och ta på pyjamas. 
Lyft från sängen till rullstolen och sedan ta hand om tandborstning, nagelklippning, tvätta ansiktet. 
Sen lyft från rullstol till säng, där ska nu Åsa träna en del kommunikation, genom att fråga Maya vilken sida Maya vill somna på. 
Hon måste tänka på att ställa en ja eller nej fråga. 
Maya vill oftast somna på vänster sida, och behöver hjälp med att ligga i en skön sovställning. Det innebär alltså att Åsa måste flytta armar och ben till en bekväm ställning för Maya.

Undrar om Åsa brukar ha svårt att somna!!??

Det har Maya. Då måste Åsa vara beredd att vända Maya och göra om samma procedur. Vissa kvällar har Maya jättesvårt att somna. 
Hon har ont i sin kropp. Har tusen frågor som hon vill ställa, men Maya har inget tal, och då kan det vara svårt.. att förklara att man är kär i en kille i klassen..

.. eller att man är orolig för dom pratar om vaccination och sprutor på skolan.. 

.. eller vad hon önskar sig i julklapp..

Åsa skulle kunna få vända och lägga tillrätta många gånger per natt. Om Åsa har otur, så får hon inte sova någonting alls, om hon har tur får hon kanske sova några timmar i sträck.. 

Dessutom ska Åsa ta tid på hur långt tid allt det här tar, för det vill försäkringskassan veta. 

Hur lång tid det tar att äta. Skita. Borsta tänderna. Klä på sig. Klä av sig. 

Jag blir så jävla arg.

LSS borde skrivas om. Den skulle utökas och bli en rättvisare lag och den skulle bli mer bestämd att varje kommun tvingas att följa den. 
Den skulle självfallet utvidgas och det skulle vara vi, funkisföräldrar och alla andra som berörs av funktionsnedsättningar av alla de slag, som skulle vara med och påverka dess utformning.

Men.. där sitter dom på sin feta häck och vill tjäna lite mer.. och karvar, besparar på de lytta..

För vad är en människa egentligen värd? 

Om du endast kostar samhället, och inget kommer du någonsin kunna att ge tillbaka.. Vad är du då värd?

En konferens i Nice..

Ni borde skämmas ögonen ur er. Åsa Regnér.

Efter natt kommer morgon.. och då är vardagen här igen, Maya ska upp. Åka till skolan. Lära sig. Bli självständig. 
Maya behöver hjälp med allt. Allt som du och jag tar helt naturligt, och gör utan att tänka oss för.. 

.. det behöver Maya hjälp med.. 

Hon är en smart liten tjej. Fixar allt i skolan. Börjar kunna läsa litelite.. räkna.. Hon är populär i skolan och har många kompisar. 
Hon är busig, nyfiken, har humor, och är alltid alltid glad..

Hon är underbar, min lilla tjej..

Men.. 

Utan hjälp skulle hon dö.

Ofta läser jag om barn och vuxna som fått sin assistans indragen och varje gång gör det ont i mitt hjärta. På sant gör det mig så ledsen. 

På orättvisan. 

/Uffe





3 kommentarer:

edvina sa...

Är väl bara att skicka detta till Åsa Regnér nu! Präntat o klart. Eller Expressen..........

Anonym sa...

Bra skrivet! Det är ju bara för bedrövligt med dessa som fuskar sig till assistans som de inte behöver. På så vis blir ju alla misstänkliggjorda Nu senast var det en familj som fuskat sig till 13 miljoner! Nej, ge alla som verkligen behöver all hjälp.
Kram
Solveig 70+
.

Anonym sa...

Oj, vad bra du kan uttrycka dej! Jag tycker precis som Edvina ovan, skicka detta till Åsa Regnkér OCH till Exprssen, annars kan de ju gömmas undan i en låda....