Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

torsdag 2 juli 2015

En sån där dag, en sommardag.. en pappa&dotter dag.. en kärlekens dag..

Vi vaknade ganska tidigt imorse. Jag tittade snällt på Maya och viskade undrandes om vi inte kunde slumra en stund till. Du vet bara ligga och snooza en timme till, eller nåt? Ok, sa fröken filur och så sov vi i tre minuter till, det räckte tyckte hon. 
Ok, tänkte jag, vad har jag för val? 

Så vi smög upp i den arla sommarmorgonen. Fåglarna kvittrade och kaffet smakade sådär alldeles extra bra.. vi myste i soffan och såg på klipp från Astrid Lindgrens värld på datorn. Hon vill dit snart igen, med farmor och farsan. 
Vi får helt enkelt göra en roadtrip neråt Vimmerby i nästa vecka.

Efter frukosten hjälpte Maya mig med disken, och sen klädde vi oss och tog en promenad neråt stan. 

Vi brukar göra det då och då om sommaren. När solen lyser och man kan lufsa runt i sandaler med jeansen uppvikta och njuta av värmen. Maya barfota och väl insmord med solskyddkräm.. In på bokhandeln och köpte blyertsstift, ett skissblock och så en väldigt vacker almanacka. Små ting som skapar harmoni..

Går inte bakom Maya och skjuter på rullstolen, utan går bredvid och håller handen på nackstödet. Det blir liksom lite mysigare då.. och vi kan chilla som vi vill. 

Köpte platta persikor på torget. Gick och hälsade på Alex, och fyllde på vår vattenflaska, så fortsatte vi strosa runt i mitt kära Linköping. Satt en stund i S:t Larsparken, snackade bort några minuter med gubbarna som satt och drack sin middagsöl, innan vi sakta tog oss till ett av stans bästa lunchhak,  hälsofreak, sallad för mig och en stor glass till Maya. Såklart fick hon mat genom knappen, torsk med potatis, avocado och broccoli.. Tack för knappen, den har verkligen underlättat våran vardag och liv.

Mätta och belåtna och med ett lyckligt längtande leende på läpparna, besökte vi vackra Domkyrkan. Tände ljus för Peter och Lasse och de som den senaste tiden lämnat oss och nu är på andra sidan. Maya ler lite när jag ber sinnesrobönen, och sneglar upp mot taket och himlen. Där gud bor. Där änglarna ser ner och vakar över oss. 

 Väl hemma igen så tog jag mig an en styck Flamingo, det är en av Mayas toalettstolar, den går att sätta sugkoppar på och ha i badkaret. Såklart jävlades den, vad ska man annars ha hjälpmedel till??
Men efter några svordomar och en liter svett senare satt ungen i badkaret. Strålande, porlande och överlycklig att få svalka av sig i sommarens första värmebölja..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Imorgonkväll ses vi igen.. våra barn är på kortis båda två och det är bara du och jag i hela världen. Kanske tar vi en tur ut på sjön och fiskar abborre, som vi kan steka och ha på en kvällsmacka.. kanske tar vi en tur upp i skogen och hittar en och annan sommarkantarell.. då har vi den lyxigaste kvällmat man kan få.. i all enkelhet.. i ett rus av kärlekslycka..
Jag måste nypa mig ibland, i armen för att förstå att allt är sant.. 

Att du fanns.. 

.. eller så kan vi ligga skavfötters i hängmattan, under och läsa en bok, skriva dagbok och njuta av björkens skugga.. 

.. och när mörkret lägger sig kryper vi ihop i soffan med en kopp the och ser film, tills natten ljusnar.. för vi kan sova hur länge som helst på lördag.. 

Det är lycka..

Fast den sanna lyckan är att älska livet.. dig.. och mina barn.. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bästa avlösaren kom vid tre snåret. När Maya låg nakenfis i soffan och såg på en film. I lugn trygghet. Sommarlov. 
Då jäklar blir det bus, när Mia är här.. Bus och träning på röda mattan. Sitt-träning på rullen och pilatesbollen.. och så dans och musik.. Mia är en fantastisk människa.. 

När pappa kom hem var min terrorist helt röd om kinderna av bus och lek, och troligen lite ont i kroppen av träningen.. så hon fick massage.. innan vi tog oss an att byta knappen. Idag gick det inte lika smidigt som det har gjort vid de andra bytena. Maya fick ont och spände sig så det nästan var omöjligt att få in knappen i det lilla hålet på magen. Fast, såklart, det gick bra tillslut..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För det är ju så, att vi är gjorda för varandra. Så lika på många sätt och vis. Samma tankesätt och samma glädje över livet vi lever. Samma tacksamhet för det lilla och samma kärlek till våra barn. Vi försöker alltid se till det positiva och inget är jobbigt. Vi tvekar inte att göra saker med våra barn, trots deras ganska svåra handikapp, utan vi gör allt vi kan för att de ska få uppleva allt det som ett barn har rätt till att uppleva.. 

Vi tar vårat ansvar som föräldrar och ger kärlek, ömhet, respekt och bygger den allra vackraste grund för deras framtida liv..

Du är underbar... 

.. och gör den godaste smulpajen jag smakat..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu sover min lilla donna och jag ska sätta mig ute på balkongen och skriva dagbok. Teckna en stund.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

.. och så är vi precis lika tankspridda.. and I love it.. Doris&Bjarne.. 

Nästa sommar tar vi hojarna och åker Atlantkustvägen i Norge, och jag tänker packa ner våra flugspö.. så det så..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tillsist vill jag åter påminna om att göra en insats för ungdomen och för er som inte gjort det, skänk en slant till Unga Kris i Linköping..
Kontonr finns i spalten bredvid inläggen..

Sovgott..

4 kommentarer:

Eva sa...

Vilken härlig dag du o Maya hade. Jag tänker att killarna på sofforna verkligen uppskattar att ni pratar bort en stund med dem!

Jag är också glad att du hittat en själsfrände. Så underbart för er! Njut av varandra o ha det så bra resten av sommaren, resten av livet.

Unga kris ja. Pengarna kom tillbaka. Vad var felet?


Anonym sa...

Vilken lycka du beskriver! Den är du så väl unnad. Pengarna till Unga Kris har kommit på plats.
Ha en underbar sommar.
Solveig

uffe sa...

Det ska inte vara några mellanslag i kontonr till Unga Kris.. /U

Anonym sa...

Vilket långt och fint inlägg. Du skriver så himla bra! Jag tänker på det där med hjälpmedel som ska krångla... När min dotter fick ny rullstol så fattade jag först inte hur man skulle göra för att sätta i bromsen på den. Och jag kände mig för dum för att ringa gruppboendepersonalen för att fråga.... så till att börja med blev ju allt jättekrångligt eftersom jag aldrig vågade släppa taget om den! Så knäpp man kan vara... Jag kom underfund med det såklart så nu är livet med nya rullstolen a piece of cake!
:-D
Kram på dej från Marielle!