Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 3 mars 2015

Två tokiga filurer..

BzzzzBzzzzBzzzzBZzzzBZZzzzBZZZZZZ.. Väckarklockans envishet. Var är den, var..? Trycker på knappen, den man ska trycka på för att snooza sju minuter till.. Sju alldeles ljuvliga minuter..Sju alldeles för korta minuter.. Snoozar några gånger till tänker jag, och det blir till en timme, tanken säger mig att gå upp, duscha, brygga kaffe, göra mig redo och fin för dagen. För en date med Snörvla.

Fast jag ligger kvar. Frågar Maya om vi ska gå upp, och ser en skakning på huvudet i det dunkla morgonljuset. Ok, tänker jag, sju minuter till..

Doften av kaffe. Kroppen vaknar. Bär upp ungen och sätter henne i sin lilla fåtölj, hon vill se barnprogram, utan farsan, alldeles själv, så jag knäpper på datorn och går igenom mail och dricker min kopp Colombia Mancali.
Frukost, Biet Maya på TV, plockar fram kläder, duschar, packar träningsväskan ifallatt, klär av Maya och stretchar hennes ben, kittlar, porlande skratt, säger godmorgon till världen när vi drar upp persiennerna. Snöflingor som yr, tanken om vår och en utflykt med filt och picknickkorg, den försvinner ganska fort. Mars. Lite som oktober, man kan inte lita på den. Antingen förgyller den och ger oss en försmak på det som komma skall, annars är den som idag. Kall och rå.

Lämnar på dagis. Maya ler. En kram, en puss på kinden och så ett hejdå, vi ses sen fröken bus..

Bilen mot dina vackra ögon. Mot några timmar fyllda med leende och en annan blick.

..och så en del viktiga ting..

Framåt kvällen kom Kacka, världens bästa brorsa, då får ta mig tusan ingen pappa hänga i soffan. Nixpix, håll dig i köket farsan och låt oss vara. Låt oss tokiga vara.


Min berömda köttfärssås och en film om havsöringsfiske. Några timmar ihop med mina barn.

Släcker ner, ger massage och lyssnar på avslappningsmusik samtidigt som vi tänder Mayas lampa som lyser upp hela taket med stjärnor.
Hon ligger helt avslappnad och njuter, lyssnar och ser.

Hon sover nu och hennes pappa är trött. Dags att ta tag i en del läsbestyr.

Sovgott..




1 kommentar:

Helena sa...

Hörde ett klart och tydligt "Neje"
Tydligen var brorsan för busig, eller? ;-)