Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 23 december 2014

Den innan..

Först och främst vill jag tacka Sara, jag vill gärna att du mailar mig!!

Sockan till strumptomten ligger på balkongen, för vem vill ha ett liten tomte springandes i sovrummet mitt i natten?

Igår träffade vi honom. Tomten. I Kolmårdsskogarna. Åkte bil jättelänge, sen gick vi en isblank grusväg tills det inte gick att köra rullstol mer.
Då bar jag Maya, in i den stora svarta skogen, och all rädsla försvann. Det enda som fanns kvar var kvittrande äventyr. Vi satt där, mitt i tomtebyn, och tomtefar stod i brasans sken. Hon satt helt stilla. Ibland såg hon upp på stjärnorna, där änglar bor. Som Lasse och Peter. Ellen. Vi vinkade till er.

Sedan fortsatte äventyret, vägen hem. Nedför, sliten jord med ett skal av is, rötter, stenar. Gå, inte där alla andra går, för då trillar du!
Jag har släntrat nerför en och annan fjällslänt, eller alla klippor man hoppat runt på. Ni vet, den där stenen allra längst ut är den allra bästa, och då kvittar det att man riskerar livhanken.
Så, med ett stadigt tag om en fnittrande unge for vi ner som Stig Strand, på sidan av stigen, där ingen gått.
Tack gud, tänkte jag när jag såg den ödsliga rullstolen.

För finns det något så ödsligt sorgligt som en tom rullstol. Det är människan i den som är livet. Se den. Lyssna och lär.

Satan perkule vad bilar!! Vi är som yra myror. Om vi skulle se allt uppifrån skulle det vara exakt samma mönster.
Maya och jag på turne. Tvätta bil. Jaga avlösare för att de ska få sina julklappar. Fick tag i en, hon satt på ett fik MITT i centrum. Parkeringsplats, hahaha..

Surläppen, den där lilla attans söta underläppen. Darrar. Ögon sneglar. Jag vill, pappa. Hon är ju min bästaste.. Anja.
Det var ju kaos. Jag rattade ner en nytvättad V70 på torget. Parkerade. Satte ungen i rullen och klev in på fiket.

En andning stillade allt. Ögonkast och kramar. Kärlekens själar. Lekandes.

GodJul, Anja.

Sen var vi iväg. Mot nya mål, kapten.

For som en Kalmartrissa, hahaha, mellan butikerna tills vi gav upp och åkte hem och fixade torsk med äggsås.

Körde "Driving home for Christmas" på repeat. Maya sneglade på mig. På sant??

Slog in klappar. Myste med julmust och några chips. Massage och stretchning. Varje kväll. Varje dag.

Hon sover nu. Jag varvar ner. Tankfull. Lyssnar på Lundell. Har du gjort det förr nångång?

Det skedde en hemsk sak idag. Hemsk. Bar upp ryggsäcken från bilen, den från fisketuren. När jag sedan kliver ur hissen slår jag i ryggsäcken och min fina flugrulle flyger ur och krasch bom rakt ner i stengolvet.

R.I.P min fina vän. Du har varit med många år.

Så är det. Nu är jag plötsligt utan flugrulle. Det är massor jular mellan mig och fiskebutiken!! Jaha, tänker jag, "Vad fan är bra med det här då??!!"


Undrar om strumptomten varit och lagt några paket i min raggsocka?

Uffe umgås med Uffe ikväll. Den här kvällen. Innan jul. Tipptapp..

Godjul..

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

God Jul till dig och Maya Hoppas att tomten hittar till er