Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

fredag 26 december 2014

Smörtillverkning och ett hysteriskt skratt.

Så kom den, julaftonens morgon, efter en natt med drömmarnas förväntan. En salig lyckoskräck för strumptomten.
Vi smög upp i ottan, sakta, tipptapp. Tände ett stearinljus och försiktigt öppnade vi balkongdörren. Fasa!! Sockan låg inte där. Var är han. Var är han. För strumptomten är en han, det är vi eniga om, va??
Hon kröp ihop, huvudet gick som en elvisp, var är han, pappa??
I min famn blev hon lugnare och när hon så fick se sockan ligga i soffan, klingade skrattet, men oron satt i. Tills vi kom överens om att den där tomten tog brevlådan.

Den bästaste klappen kom strumptomten med. En liten ficklampa. Ljusblå och gul, med ett rött hampasnöre lindat till ett handtag runt (gjort av pappa) så fröken kan hålla i den alldeles själv. Vi har den på nattduksbordet, så när Maya vaknar om natten, tänder vi den och fixar det som ska fixas. Sen sover vi igen. Tills nästa gång.

Dagen glittrade i glädje. En magisk julafton. Jag var på topphumör. I form, liksom. Men ingen kunde slå Maya. Hon var som Gunde Svan i fornstora dar.

Fast, det där med tomten är läskigt. Alldeles fasansfullt, faktisk. Tårarna ville inte sluta, när jag sa att snart kommer tomten.
Äkta skräck. Man kan skoja om det så här i efterhand. Ändå är det viktigt att inte tvinga, att lyssna på henne. Hon är ju rädd på riktigt och varför det är så spelar ingen roll.
- Men Maya det är ju Marcus som är tomten!!

Då.. bröt helvetet löst. Hon blev som en pinne i kroppen. Är det Marcus som är tomten?? Efter en kort stund när hon hörde att jag sa att det kommer ingen tomte, ingen alls, han har åkt förbi, som hon lugnade sig.
Tills Marcus kom fram och skulle krama henne.. Han fick inte komma nära, shit, det är ju han som är tomten..

Ändock var det glädje som spreds denna dag och på vägen hem så singlade snön ner. Stämningsfullt.
                                                           

                                                                    Bildkavalkad..



Det kommer aldrig gå att beskriva vår vardag i ord. Aldrig.

Fyra timmars avlösning idag. 2,5 timme av dom på gymet. En vecka sen. Uha.

Kom hem två. Då satte jag fart med att storstäda sovrummet. Maya spelade spel på Ipaden. Det är kul men förbaskat svårt med stela spastiska händer. Ofta kommer hon åt någon knapp och så är den avaktiverad nån timme..
Så, det blir ett evigt springande på pappa.
När Ipaden vilar vill hon hjälpa till att skära bacon. Carbonara på menyn. Bäst blir det med rökt sidfläsk, men Maya älskar bacon..
Hon åt som en varg.
Sedan läste hon kokbok och bläddrade hela tiden upp ett recept på en kikärtsgryta, pekade med bestämd hand på bilden och tittade på mig.
Nä, fy sa jag.. Jag gillar visserligen kikärtor, men inte i en hel gryta, och bilden var oaptitlig. Nä..fy..
Då gapskrattade hon. Hon fick inte luft ungen.
..så här är det.. Life of U..

Himmel och helvete. Fast jag tror att även helvetet är en ganska nice plats att vara på.. Det beror nog lite på hur man ser det..

Vad gör man på 1,5 timme? Hur slår man ihjäl tiden då?? Åker till XXL och kollar på flugrulle. Parkerar. Inser att det är mellandagsrea. Åker hem.

Isande kallt ute. Jag längtar redan till en ljummen kväll i början på maj. Smygande med flugspöt utmed sjön. Se hur öringen äter sländor som kläcker i ytan. Vassländor. De allra minsta. Fagra och sköra som månens sken.
Sätta sig ner och känna hur vintern dör.

Vi ska fira nyår först. Idag gjorde jag smöret som ska brynas till piggvaren. Nyåret kommer gå i smörets tecken. För senare på kvällen kommer det serveras glass med vanilj och brynt smör, samt några fint krossade Werthers original i..
Förrätt har jag inte kommit på än.. men sparris dyker upp i huvudet hela tiden.. Vad ska jag göra med den.. Hmm.. Grillad sparris och en fin parmesan över.. en nice sallad till..   Enkelt och fräscht och passar perfekt till julmust..

Simultanförmåga!! Chatt och bloggskrivning, och vaggande av fot. Lyssnar på Donna Summer, då fylls timglaset med tålamod igen..

Looking for some hot stuff, baby.. this evening..

Nu ska jag tjuvsmaka mitt smör.

Sovgott.

5 kommentarer:

Ellen Svetlana Grønlund sa...

God jul videre til dere, flotte bilder.
Klem :)
Ellen S

Eva sa...

Underbara bilder!

Anonym sa...

Allså...gulle! Vilket härligt garv! :-D

Anonym sa...

Vad härligt att du har barnasinnet kvar. Vilka härliga bilder! När du skriver om mat så blir man verkligen sugen.
Ha det bra.
Solveig

Linda sa...

Googla på "guidad åtkomst iPad"
Kanske kan det vara ett sätt för Maya att inte kunna klicka sig ur olika appar/spel!