Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

lördag 26 juli 2014

Ett skitproblem som störde sömnen..

Drar ner persiennerna, stänger av teven, sätter på avslappningsmusik och så får hon massage. Hon älskar det. Varje kväll den här veckan och hon somnar "enklare".
Hon har det jobbigt i sin kropp, precis när hon ska somna in. Hon blir spänd, rycker i musklerna, och just att somna in är svårt. Med massage, från huvud till tå, och sedan bara ligga på min arm och kela, få taktil massage. Låtsas att regndroppar faller över henne. Mjukt beröra. Det hjälper. Men en del saker, går ju liksom inte att råda över..

Jag är trött och hungrig. Hon har krävt min uppmärksamhet hela eftermiddagen och kvällen. Efter massagen la jag henne och tänkte att gud, så skönt att snart bara få kasta mig i soffan och slappna av.
Då, blev fröken bajsnödig.
Ok, bajsa är ju var människas rättighet. Klädde av pyjamasbyxor och blöja och satte henne i sin toalettstol. Fast där ville hon inte alls vara. ( toalettträningen går sådär!!)
Jag försökte, tålamod, tålamod..men tillslut rann all ork av mig. Klädde på igen. Blöja och så fick hon sitta i sin lilla fåtölj.

Jag får ju förstås inte vara i rummet då hon ska bajsa. Såklart, vem vill det. Bajsa är det mest privata som finns.
La mig på sängen. Såg upp i taket.
När jag kom tillbaka satt hon helt svettig, röd i ansiktet, och försökte, försökte få ut den där elaka bajsen. Som gör så ont.

Lavemang. Av med blöjan. Maya gråter. Blir ännu varmare. Så otroligt spänd i kroppen och enormt ledsen. Vet ju att det kommer göra ont, när hon igen ska få ut bajsen.
Hon vägrar och hela kroppen är som en spänd fjäder. Nästan helt omöjligt att böja benen. När väl lavemanget är gett, så lugnar hon sig lite.
Får åter sitta själv. Nu är det enklare, bajsen kommer ut.
Byter blöja. Bäddar om. Lisa i famnen och ögonen går knappt att hålla upp.

Jag pussar henne godnatt och hänger tvätt. Nu somnar hon nog. Hon är lugn.
 Hör hur hon ropar på mig, på sitt sätt.
Pust. Hon tittar ner mot magen och jaha, mer bajs på G..

Sätter henne igen i fåtöljen. Det tar en stund, sen är det dags för ny blöja.
Har du bajsat färdigt för ikväll, lilla skitunge?? Hon tittar på mig och skrattar högt..

Bäddar ner henne igen. Lisa i famnen. Ett lakan som täcke. Värmen. Denna helt fantastiska värme.

Sätter mig som vanligt bredvid. Klappar foten. Fast just ikväll är hon mer pappig än vanligt. Visar att hon vill se på Tjorven och att jag ska ligga hos henne.
Klart jag kan.

När filmen börjar, min hand som klappar hennes kind, så suckar hon och somnar. Bajsfri och lycklig.

Sovgott..

4 kommentarer:

Anonym sa...

mitt råd är att du så fort det är möjligt tar upp problemen med avföringen med en läkare
och försöka göra allt för att förhindra förstoppning

tror tyvärr att det påverkar toaträningen för såklart det känns jobbigt o ångestfyllt o sitta på toa om det gör ont och är jobbigt

du borde oxå ta upp med läkaren om du kan ge henne Xyloproct eller liknande innan och efter toabesök som lindrar smärtan

varför jag reagerar? för jag blir lite förtvivlad över att man ibland inte tar ens barns förstoppning och andra avföringsproblem på allvar
lider själv av en tarmsjukdom och har ibland svår förstoppning och till och med jag som vuxen kan tycka det är oerhört ångestfyllt att gå på toa
men jag är ju vuxen jag kan ju själv försöka hitta lösningar köpa salva och annat...det kan ju inte ett barn göra dom är ju utlämnade till att vi som förälder hjälper dom

tänk oxå på att lavemang ibland kan uppleves som ett övergrepp av barnet...bättre att använda snällare saker som Movicol Laktulos eller liknande

är själv förälder och nån enstaka gång har även mitt barn fått förstoppning vi har alltid en plan som vi följer då först Movicol sen när magen börjar komma igång så på med Xyloproct före o efter för att minska smärtan

Anonym sa...

Skönt det släppte nu och att hon somnade gott:) Det är jobbigt med magen, min dotter brukar ha det jobbigt ibland med förstoppning, brukar köra med katrinplommonpure blandat med vatten som hon får i slangen, hjälper inte det så får hon ibland klyx...varje dag får hon även 2 påsar Movicol men det är inte så lätt när man inte kan stå upp, gå eller leka. Brukar få massera magen. Jag har börjat ge henne massage också så som du ger Maya och hon tycker mycket om det!
Tänk vad gott det gör för Maya med så mycket massage och så mycket kärlek!
Hoppas du får ta det lugnt nu och få lite mat i magen, samt en god natts sömn önskar jag er båda!
Gonatt<3

uffe sa...

Maya får 1-1,5 påse Movicol varje dag och vi har kontakt med vår läkare på hab ang detta. Hon får även som sagt massage. Det kan gå långa perioder då magen funkar perfekt.

Anonym sa...

Lilla hjärtat :( Krånglande magar är verkligen skit (!!), vad skönt att hon fick ut det till slut. Till Anonym med kommentaren överst: Jag tror tyvärr det hör mer till regel än undantag att våra ungar blir förstoppade till och från. Dom rör sej inte som vi andra, och därmed rör sej inte heller tarmarna lika mycket och det blir lätt stopp. Att få Resulax (eller annat laxerande) i såna här situationer känns nog mer som en befrielse än som ett övergrepp. Iallafall är det så för min unge, och har alltid varit (han är vuxen nu).
Kram på dig Uffe!
/Mia