Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 8 juni 2010

Våga stå för din åsikt, våga visa din kärlek..

Fick en kommentar om BVC.. Om hur de ifrågasatte varför en pappa alltid var med på deras barns kontroller..
De, BVC, har alltsom oftast en föråldrad syn på det här med vem som ska vara hemma och sköta om barnen.
Livet ska vara rättvist, var och en av oss har precis samma värde och rättigheter i samhället, oavsett kön, härkomst, sexuell läggning, handikapp..
Vi kämpar för ett rättvist lönesystem, där kvinnor ska ha samma lön som män. Feminism.
I min syn, handlar det om rättvisa.. För mig är det ingen skillnad mer än att vi är just man och kvinna. Kvinnan bär barnet i sin mage, hon har bröst som ska ge barnet di..
Mannen finns där, som stöd under graviditeten, men känner lika djup glädje som kvinnan.
 Efter förlossningen, har mannen ett stort ansvar, för att finnas för både sin kvinna och sitt nyfödda barn. Det är en sådan självklarhet att de resurser som finns i samhället ska stötta både mamman o pappan i deras nya omtumlande livssituation.

Jag är en man med ganska principfasta åsikter och filosofi.
En av dem är att aldrig skriva något om Mayas mamma, inte lämna ut henne eller prata illa om henne. Varken här, eller till någon annan.
Maya och jag pratar inte så ofta om henne, däremot har jag ibland samtal med alex om henne, för hon har funnits med i hans liv under många år, och jag vet hur mycket han tyckte om henne.
Han är 17 år o lite tuff men i hans inre lyser en själ av snällhet och ett hjärta av godhet. Han har förstås sina funderingar varför hon försvann och hur livet blev efter det. Såklart har han även frågor och känner en "sorg" över Mayas cp-skada..

Ibland blir det ändock oundvikligt att ens förflutna knackar på. Det är skönt att jag lärt mig hantera det, o inte känner ilska och låter min manliga stolthet göra mig bitter och sårad.
Jag är stolt att jag kan prata om det och visa de tårar som vissa dagar flödar.. Vi hade några underbara år ihop, Mayas mamma o jag, så blev hon gravid och under graviditeten smög sig en djup, djup depression på henne. O så, när Maya föddes, ville hon inte mer, ville inte ha Maya, ville inte ta henne till sig, ville inte hålla om, utan bara bli av med Maya, adoptera bort henne, sälja henne..
Min glädje över att åter blivit pappa, till den sagolikaste lilla dotter som finns, den glädje stöp i sank av all den kraft och energi jag la på att försöka få Mayas mamma glad och för att få henne att i alla fall för en kort stund varje dag ge vår dotter av moderlig kärlek och närhet.
Jag tog allt ansvar för Maya, matade, byta blöja, nattade.. ja ni vet..

Det första besöket från BVC var ett hembesök. Vi satt vid vårt köksbord och jag hade Maya i min famn. Det var jag som ställde alla frågor (jag är en ganska frågvis och nyfiken man, annars lär man sig aldrig något:). Men, BVC tanten vände sig enbart mot Mayas mamma med svaren, hon såg knappt mot mig. Mayas mamma satt där, med en tom död blick, och tog inte in något av de svar vi fick, men bvc tanten fortsatte att rikta all sin uppmärksamhet mot henne.
När besöket närmade sig slutet, då vände sig tanten mot mig och sa;
-Och du Ulf, om Maya blir förtvivlat ledsen och otröstlig får du absolut inte ta upp henne och skaka henne, o bli arg..
Jag blev så förvånad att jag inte fann ord.
Det andra BVC besöket var för vägning och jag var där ensam med Maya. Klädde av henne och då säger tanten;
- Nu ska jag undersöka henne o se efter så hon inte har några märken!
-Vadå för märken, frågade jag?
-Blåmärken, svarade hon!
Här kämpade jag dag o natt med Maya, och all den förändring som skett och höll på o ske, då får jag detta rakt i ansiktet.
Jag har undrat varför hon var sådan mot mig. Hade det med mitt utseende att göra? Alla mina tatueringar, mitt långa år, var mitt utseende mot mig? Jag har många gånger under livet fått höra att jag ser så farlig ut, ja, det har varit någon som till och med sagt livsfarlig.. Hur kan en människa döma så? För bakom min fasad, bakom mina tatueringar och kropp finns en själ av godhet..

Direkt när jag kom hem ringde jag tantens chef och berättade att jag genast ville ha en annan bvc kontakt, vilket jag också fick.

Nu skrev jag en del om Mayas mamma, men i sammanhanget blir det ibland tvunget. Hur infernaliskt inskränkt samhället kan vara i synen av våra roller som människor. Hur ska vi kunna få till en förändring om vi inte vidgar vår syn på dessa?
Vi män har ett stort ansvar för våra barn, att vara förebild för dem och ge dem av vår trygga famn. Vi har en uppgift att värna om kvinnans skörhet, visa henne respekt och kärlek och alltid kämpa mot våldet och den förnedring som så många kvinnor blir utsatta för.

Så ställ dig upp och våga, våga visa mod och kärlek.. Våga gråta, våga ta hjälp när du behöver det.. Det är då vi växer som människor och kan ge av vårt lugn till andra..

U.

9 kommentarer:

Wildas mamma sa...

Finner inga ord. Blir totalt mållös....dock ej förvånad. Du har gjort ett fantastiskt arbete med och för Maya (o Alex)Inte för att du är man..Utan för att du är stark och klarat dig genom många motgångar. För att du vågar dela med dig av dig själv. Följer din vardag i mitt eget svåra och finner styrka. Så vill bara tacka dig för att du även hjälper mig i min vardag.Kram/Nilla
Kram/Nilla

Maria sa...

Du menar inte att BVC tanten sa så, trodde verkligen inte att det förekom. Bad hon aldrig om ursäkt den tanten. Även om hon nu var så fördomsfull så var det otroligt dumt av henne att fälla de kommentarerna.

Kram Maria

Anonym sa...

Varmare, snällare och godare människa än du finns inte!!! Vi vet, du vet!! Vi älskar dig och vi är så glada att Maya har dig - att vi har Maya, tack vare dig.

Du är ... det finns inga ord!
KRAM Mimmi

Anonym sa...

varför bo inte du ihop med mayas mamma ?

Unknown sa...

Det krävs väldigt mycket mod o en fantastisk människa för att klara av att vara så diplomatisk som du är mot Mayas mamma! Du är fantastisk Uffe! Glöm aldrig det!

Kram

Anonym sa...

Gud va onödigt! Måste värkligen kännas jobbigt. Men så har många "unga mammor" det hela tiden. Jag klassas som en ung mamma även om jag var 19 å skulle fylla 20 om en månad när jag fick min dotter. Jag menar inte att jag är totalt helt vuksen, men vuksen nog att ta hand om mitt barn, det är jag.
När jag väntade henne så blev det bestämt att jag skulle ligga längere på sjukhus änn andra bara för att dom menade at jag inte skulle klara av att ta hand om mitt barn pga min unga ålder och att min mamma dog när jag var mindre. Därför kunde inte jag bedömma hur mitt barn mådde osv. Hört sånnt skitsnack! Hennes pappa kommer från asien så därför har hon ett "mongolskt märke" på rumpan och ett i svanken. Det ser ut som två blåmärken men som ijäntligen bara är födelsemärken. Å i stället för att fråga mig vad det var tog min bvc tant kontakt med sosialen å sa att jag nog inte var snäll med mitt barn eftersom att hon hadde blåmärke på rumpan och i svanken när hon bara var 2 månader gammal.
Det sved, att någon kan vända en sak från att vara en ung, men absolut ok mamma till en mamma som slår sin 2 månaders gammal bäbis. Det var som att all luft gick ut mig när jag öppnade brevet till innkalning. Som tur var fick jag med mig min läkare som förklarade vad ett mongolskt märke var. Men det var inte förens den andra visiten med sosialen. Den första var hämsk och dom hotade med att ta henne ifrån mig. Hon som sa det fick dock sparken senare.

Nu är hon 10 månader gammal och hennes "blåmärke" är fortfarande kvar!
Så idiotiskt att dom dömmer sådära bara för att man är ung, eller har tatueringar.
Jag skulle ALDRIG slå mitt barn, å om jag skulle göra det så skulle jag lämna bort henne själv!

Det blev inget mera möte med sosialen efter att läkaren var med. Men jag anmälde det sompåhopp och fick tanten sparkad! Sånna ska inte jobba innom sosialen eller bvc, dom har inget där å göra!

Lena (fd Gunnarsson) sa...

Ja du Uffe, man slutaraldrig att förvånas över vissa människor... Du är en underbara pappa till båda dina barn och jag som känt dig i många år har svårt att se något "farligt" i dig - snarare är du ju en riktig raring <3 Kram på dig / Lena

Mia-Marie sa...

Hej!
det är hemskt och kränkade men lite intressant just hur man dömer folk bara så där utan vidare och hur det ändå lever kvar fördomar över hur en man och kvinna ska vara också och just i föräldrar rollerna. Tycker dock att damen i fråga borde hört av sig och bett om ursäkt! Och du är en stark människa och som vilken annan "vettig" förälder kämpar du för ditt barn oavsett ditt kön eller utseende =) Var stolt över dig själv och det du åstakommer för dina barn...(kram)

Tycker om att läsa din blogg, den är rak, ärlig och känslosam =)
Gillar dina gaddningar också och Maya är så otroligt söt och det verkligen skiner om henne, ett riktigt charmtroll. Alex verkar vara en underbar bror och en vuxen och mogen tonåring. Du verkar vara en bra farsa och ansvarfull, ödmjuk, rättvis och schysst (snäll)

Så lycka till med allt och kämpa på precis som vi alla föräldrar gör för våra barns skull, rättigheter och välmående...

//Mia-Marie

Anonym sa...

Mina tårar trillar...minns din kärlek i alla sammanhang som har med din son att göra, En fantastisk och underbar pappa som kämpat och kämpar och älskar villkorslöst. Tack för dig Uffe