Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

söndag 21 februari 2010

Funderingar..

Livet funkar bra. Däremot funkar inte logistiken riktigt lika bra. Min bil krånglar och det stör mig och min vardag. Har en bit att åka när jag ska till jobbet, såpass långt att jag är beroende av bilen. Hmm.. Men, det får ordna sig på nåt sätt..

Vilken dag! Men till slut ordnade sig allt. Bilen är på verkstad och jag har fått låna min kära mammas bil, så nu är det fixat och jag kan lägga all min energi på mig o Maya.. O en del annat..

Det var länge sedan Mayas mamma hörde av sig nu. Undrar om hon gör det nu, när Maya fyller år..
vi får se.. Jag funderar då o då, hur hon tänker och varför hon inte vill ha något med Maya att göra? Försöker att inte lägga några värderingar i det och leva mitt liv.
Att vara arg är dumt, det stjäl endast min energi.. Jag lägger de foton som finns på Maya o hennes mamma i en kartong och en del andra saker som tillhör henne.
Så får Maya själv bestämma en dag om hon vill kontakta sin mor. Jag tänker aldrig förbjuda det, och jag tänker aldrig lägga några hinder om hennes mamma en dag kommer och vill träffa sin dotter..
Lustigt är det! Att man frånsäger sig ansvar och sin kärlek till sitt barn..

Att vara ensam förälder är knepigt.. Det här med skötsel och ansvar klarar jag av.. Att ta beslut är lite svårare, just att ensam behöva tänka ut vad som är bäst för mig och Maya.. men, jag har nu flera vänner och speciellt en har jag kommit nära och får dela mina tankar med.. Så även den biten tycker jag är mycket bättre nu, än vad den var för några månader sen.

Det som verkligen är problematiskt i vår vardag, är att jag aldrig kan göra något, utan måste alltid se till att ha en barnvakt. Om jag en kväll har glömt köpa något, eller om jag vill gå ut på promenad, ta ett bad, gå ner i tvättstugan, eller som när mina polare spelar innebandy eller badminton, eller när jag ska ner till gymet.. Ja, allt.. så måste jag i dagar innan se till att ha någon som tar hand och är hos Maya..
Jag är väl förunnad och har en underbar mamma som alltid ställer upp. Även en syster och hennes familj finns där för oss, Maya o mig.. Däremot kan jag sakna o göra något, spontant.. som att ta fiskespöt och åka en kvällstur till sjön, eller komma iväg en tidig morgon, och få möta morgonen vid stranden.. fiska och sedan ta ett morgonbad innan man fortsätter dagens bestyr.

Att acceptera det man inte kan förändra, men också ta sig mod att förändra och att med sin fantasi göra saker och ting möjliga!
Snart är det vår o sommar (känns väldigt långt borta), och jag har börjat fundera på hur jag ska kunna ha med Maya i båten. Tror det ordnar sig, har en idé.. Det är ju lika viktigt att hon får uppleva naturens magi, precis som vilket barn som helst..

Ikväll är min mamma och lilla Matilda här.. dom ska sova här.. Maya tycker det är urkul, så varför ska man somna?? Hon ligger där, hos dom och pratar och skrattar.. Alltid glad.. Alltid nyfiken på livet..

Önskar alla mina läsare en bra vecka, det känns som vi får kämpa vidare i snö och kyla ett tag till, men faktiskt så är det bara 34 dagar kvar tills vi ställer om klockan till sommartid.. Thats Nice!! O livet är värdefullt, livet är underbart..

Krama varandra.. säg fina ord till varandra.. o hjälp dom som behöver det.. då kämpar vi, då besegrar vi till slut ondskan som finns i denna värld..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med kommande jobbvecka!
Och....hälsa favoritmoster!

Kram Helena

Anonym sa...

Lustigt är ju bara förnamnet när man väljer bort sitt barn. Tycker att dina tankar är kloka iaf.
Å det är ju mest nu man är låst som ensamstående. För när våren kommer m värmen kan man ju ta dom spontana promenaderna igen med barn i vagnen lr hur?
Du är lyckligt lottad som har en guldmamma oxå, ta väl hand om henne.
Kram på er från Majas mamma