Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

måndag 24 september 2018

Kaffe&snus

Det har varit en röjarhelg på alla sätt. Lurar på och köra tills allt är klart. Soprent..

Mitt knä strular. Nu har det hoppat fel för många gånger på kort tid. Omberg, då jag var själv, och nu förra veckan i skolan.
Fast då kände jag hur hela knät liksom kom fel och det gjorde ont så svetten rann på mig. Det är annars en ganska rolig story..

Det började med att min lilla kadett i skolan tappade sin banan på golvet, och precis i den stunden var den där bananen räddningen för att fixa en lektion.
Jag såg hur han höll på att få ett utbrott, så jag sa..

- Du, jag springer till affären och köper en ny..

Då.. Just den smärtan sekunderna efter knät hoppar fel, vill man liksom bara skrika rakt ut. Aj som fan är det.

Men.. bananen måste fixas för att rädda dagen. Haltande och med svetten rinnandes utmed ryggen köper jag tre bananer och ett rött äpple för att gardera mig.
Haltar tillbaka. Ger ungen bananerna och äpplet.

Linkar med möda uppför trappen i skolhuset och ropar till mig en av lärarna, och ber försiktigt om hon kan dra mitt knä tillrätta, för det är egentligen ingen svår process, jag har gjort det själv flera gånger.
Hon bara tittar på mig och skakar på huvudet och blir alldeles blek i ansiktet. Springer iväg och ska ringa nån? Ambulans?

Jag haltar vidare och tänker att jag måste säga till idrottsläraren att jag inte kan gå med ungarna på orienteringen. (ändå tänker jag att jag kanske kan fixa det ändå).

Han hjälpte mig. På tredje försöket kände jag hur allt la sig på plats. Fast, jag fick gå för länge och då blir det blödning i knät. Svullnar och jag måste hela tiden tänka mig för så det inte hoppar igen..

52 år om några veckor. Knät är som en 100-åring..

Känner mig fortfarande som 30, och kan inte fatta att jag blir 52. Häftigt..

Maya hemma igen. Allt som vanligt.

Hon mår bra, och jag mår ok.. Virrar vidare i labyrinten och hoppas jag finner nåt kul snart. En tripp till Köpenhamn vore nice..

Nattningsprocedur nu.

Sov, unge sov..

/U

Inga kommentarer: