Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

söndag 12 augusti 2018

Sträva mot det du vill

Jag hjälpte Marika med en insamling under sommaren. Den gick ganska bra. Marika tävlar i Racerunning och har nu tävlat i VM för CP-skadade och tagit guld på alla distanser. Stort grattis Marika..

Jag skulle så gärna vilja samla ihop ett gäng glada människor och åka ner och heja på Marika i Berlin.. då VM går av stapeln..

Vi lägger all energi och uppskattning på de stora stjärnorna. Zlatan. Svenska fotbollslandslaget. Sara Sjöström m fl..
Det är ju självklart förstås. Men..
Det finns så många andra som kämpar i sin ensamhet.

Jag ska lära mig mer om parasport. Jag ska kolla upp om racerunning i Östergötland och försöka få Maya nyfiken på sport. Eftersom jag förespråkar träning och bra mat så vill jag sprida träningens betydelse.

Det är fler duktiga utövare i Sverige, Julia är en annan tjej som också tagit flera medaljer nere i Barcelona.

Jag kommer skriva mer om det i veckan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Raderar en del av livet. Sorterar papper och kastar allt som jag inte vill ha kvar. Allt. Rensar även bland alla foton. Raderar och sparar en del på extern hårddisk.
Tror man måste göra så, då och då, för att gå vidare. När minnena ändå inte är så mycket att ha.

Utvecklas. Förändra.

Jag ser verkligen fram emot min framtid. Bestämt mig för att satsa på skolan i två år till. Följa den killen jag arbetar med. Mitt mål är att han ska tryggt gå vidare in i högstadiet och slippa mig..

Om man levt i något väldigt länge är alltid verkligheten skrämmande.
Minnena från det som varit är alltid starkare än det man inget vet om.

Tryggheten är alltid tryggare i det man varit i, även om det dagligen har varit ett helvete, för om framtiden är oviss kan stigen kännas väldigt snårig.

Som att ha en bergsvägg av taggiga rosor att klättra över. De första stegen till total frihet är att börja. Det kommer kanske göra ont som fan, sår kommer rivas upp, och stunder av total hopplöshet gör att man kan falla.
Det är då vänner behövs. Att ringa någon. Bara bryta de känslor man går i.

För mig har det tagit många år att förstå att kedjorna som låst mig är många och det tar tid att låsa upp en del.

Har dock kommit långt i mitt liv, och vet att jag är en bra människa som är i behov av samtal. Mentalt motstånd.

Jag är ensam i livet igen och det är skönt att vara det. Jag tänker ofta på det som varit och får svar på många av mina frågor.
Nu kan jag göra det jag längtade efter. Sånt jag drömde om i buren. Som en längtande kanariefågel..

Man förstår inte vad fri är förrens man känner doften av den. Gör något du aldrig gjort förut.

Jag hade en kompis som bokade en tulpanresa till holland. Åkte allldeles själv med 40 från PRO. Hon hade den bästa tiden i sitt liv.. eller hon hade i vilket fall en nöjsam resa.

Det värsta är rädslan att det ska hända igen.
Så man faller in i en rutin som är liknande den man varit i.

Enda skillnaden är att du nu väljer det själv. Vad du ska göra med ditt liv..

Jag gråter ibland över att det blev som det blev. Men jag tänker oxå "Vad är bra med det här då" i varje livssituation.

Det finns en bok som heter "Tio tankar om tid", den har hjälpt mig ibland.
Den handlar bland annat om "ställtid".
Om att ställa om från arbete till ledighet och viceversa men även saker som förhållande. Man måste ha tålamod och ge allt lite tid.. Tid och mod.

Som med allt annat..

Men att ta varje chans till förändringen är nog det bästa man kan göra.. för ingen vet något ändå.. vi kan bara drömma..

Jag har tatuerat "never alone" på min vänster arm.. på höger arm kommer det stå "always alone"..

Sakta kommer jag dit, att jag förstår på fullt ut hur viktigt mitt liv är. Alla mina vänner är värdefulla, men värdefullast är jag.. och jag klarar mig i stormarna..

På torsdag sätter skolan igång.. pust.. det kommer bli tufft ett tag. Jävligt tufft. Undrar vad jag har gett mig in på..

Om jag klarar det här, kommer jag gå förbannat rakryggad ur det..

Var modig och ge barnen tid och kärlek. Be good enough 💓



/U



Inga kommentarer: