Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 29 maj 2018

Livet blir rättvist till slut

Varmt idag. Nästan så solen var otäck varm. Satt och fikade med en kompis på torget och det var olidligt att sitta mitt i gasset.
Skugga är skönt ibland. Dricka kaffe i skuggan en solig dag i maj. Lyx.

Livet är lyx. Varje sekund kan vi antingen älska eller hata. Vi kan leva våra liv, eller andras. Ditt val.

Kedjorna brast och kärleken rann mellan fingrar, en ny dörr öppnades. Har några val att göra, som handlar om min framtid.
Jag behöver råd, men måste först själv känna in känslan om vad jag egentligen vill med mitt liv. Någon sa till mig att när man är 52 år så vänder livet. Då landar man.

Kanske håller jag så sakteligen gå ner för landning.. Ålderdomen välkommen..

Men jag vägrar låta den styra mitt fysiska liv. Allt mer fokuserar jag på träning och bra mat. Äter så rent jag kan och väldigt mycket grönsaker. Frukt.
Har en stark tro att motion stärker oss, både mentalt och själsligt.

Bra mat och motion är svaret på många av dagens diagnoser. Jag ska inte gå in närmre på det, men jag är lyhörd och vet att det inte är hela lösningen för många människor, men jag tror på att alla skulle må bättre med en annan kost.

När jag gick in till affären idag, så satt Janne på en bänk utanför. Han är en "A-lagare". Har känt honom många år nu, en av de allra bästa biljardspelarna jag mött. Otroligt duktig. När han är nykter och det är väldigt sällan. Kanske nån dag om året, eller så..

- Fan, Uffe, kan du köpa cig? Du får pengarna imorgon..

Precis som han sagt i alla år.

Självklart köpte jag ett paket cig, J hänger på gärdsgården till andra sidan. Satte mig hos honom en stund. Han drack öl och jag drack Loka.
Han började prata om sin pappa. Hur hans barndom var. En tår i våra ögon. Så sorgliga liv, så sorgliga barndomar det finns.
Vi har alla två saker gemensamt. Vi föds och vi dör. Vad som sker där emellan är upp till oss i de allra flesta fallen.

Sen snacka vi trav och drog några rövarhistorier från förr. Han uppskattar att man sätter sig ett tag. Tar sig tid.
Jag uppskattade samtalet och fick större förståelse för varför Jannes liv blev som det blev. Imorgon kommer jag gå förbi honom igen och då kommer han säga:

- Öööhh.. Uffe, kan du köpa cig, du får pengarna imorgon..

Och vårat samtal idag har han redan glömt efter nån timme.

Maya kollar Lotta på Bråkmakargatan och jag hänger på datorn. Skriver här. Trivs. Sommar luktar syren, och snart är det sommarlov. Meta från bryggan. Steka en abborrfile till knäckemackan. Strosa vid stranden.
Sand mellan tårna.

Jag längtar efter en kopp kaffe, en tidig morgon vid det vackra havet..

/Uffe

Inga kommentarer: