Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 5 maj 2015

Del 3: Ångest och glasstisdagar.

Alla beslut man har varit tvungen att tagit.

Beslutet, som när jag sa ja till en knapp och Nissenoperation. Veckorna innan. Varje kväll och natt somnade jag med en dålig känsla i kroppen. En stark oro. Ångest.
Men känslan av att mitt beslut var fel blev bara starkare och starkare för varje dag. Operationen skulle ske en måndag efter en kortishelg. Jag skulle hämta Maya på söndagen. Den helgen, i ensamhet är en av de mest ångestfyllda jag haft. Jag grät. Jag låg i soffan och grät och nästan vred mig i ångest.
Det är inte rätt. Jag chattade med några föräldrar som hade erfarenhet av samma operation. Det var Nissenoperationen jag var tveksam i, där man går in och stänger till övre magmunnen så ingenting kan komma upp från magsäcken igen.
Precis när jag skulle åka och hämta Maya, bestämde jag mig. Nej, det här känns fel. Mina onda aningar har rätt, jag måste lyssna på mitt hjärta nu.

På måndagmorgonen lämnade jag Maya på dagis och ringde och avbokade operationen. Det blev ett jäkla hallå på sjukvård och habiliteringspersonal.

Jag stod på mig. Ingen Nissen på min dotter.

Ett av mina allra bästa beslut. I livet.

Man ska följa sitt hjärta. Sina känslor.

.. vi går ner och metar i ån. Hon och jag. Snart är det dags igen, att packa fiskeväskan och fånga abborrar.. förra året vågade hon hålla i en, och visade stolt upp för pappa.. Modig donna..

Så allt annat vi gjort, Maya och jag.. våra kondistorsdagar.. och på sommaren glasstisdagar.. Yes, på tisdagar är det glass från Hälsofreak, en promenad ner till dammen nedanför S:t Larskyrkan, när glassen är slut, såklart pappa, att jag vill plaska med fötterna i vattnet. Jag är ett barn. Jag gillar sånt.

Det är bara lite svårare för henne. Att plaska i en damm.

Då får pappa gripa in..

Hon sover gott nu. Jag ska laga mig en omelett, med rostbiff och broccoli.. och varför inte se en film, eller nåt.. eller läsa en bok.. eller binda mig en fluga..

Imorgon åker vi till hab, som så många gånger förut, ska hon göra utprovning av ett hjälpmedel, en toalettstol...

Fortsättning följer..

U



2 kommentarer:

Eva sa...

Kloka pappan! Bra att du öppnar på don inre röst o vågar trotsa sjukvårde. Har googlat på Nissenoperation, men förstår inte varfvarförsm skulle gjort en sån på Maya?
Men visst fick hon en knapp?

Låtig bjuda på nästa tisdags glass, sätter in pengar.

Eva sa...

Oj, vad stavfel. Svårt att skriva på liten mobil.
Men det går nog att förstå...