Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

torsdag 26 februari 2015

Tillbakablickar och kärlekstankar..

Hörredu pappa, när man nästan är sju år så ska man faktiskt ha nattlinne på sig. Jaha, det var ju bara att ta fram ett nattlinne, men jag undrar stilla vart tusan hon fick det ifrån?? Nu ligger det en förväntansfull liten donna här bredvid mig, med vidöppna ögon och sömnen är långt borta..

 2010.

Jag kan liksom inte förstå att det är sju år sedan. Den här kvällen, 2008, åkte vi in till BB.
På eftermiddagen var jag och Mayas mamma ute och gjorde en del ärenden. Jag skulle bland annat lämna in en båtmotor till verkstaden och precis när jag lyfter ut motorn ur bagaget från bilen så går vattnet.
Den inlämningen gick fort. Jag for in och sa bara att vattnet har gått, så här har du motorn. Sen körde jag rakaste vägen till BB. Han trodde nog att jag var galen.
Vi fick åka hem igen, men efter några timmar kom värkarna igång och framåt tidig kväll var vi tillbaka på BB. Natten blev lugn, förutom att sängen jag låg i gick sönder så jag brakade i golvet. För jäkla dåliga sängar Landstinget har..

 2012

Klockan 13.15 kom Maya till världen. Jag lindade in henne i en filt och från den stunden förändrades mitt liv.
Som knockad av kärlek. Jag kunde inte slita min blick ifrån henne. Jag kunde inte släppa taget, utan satt med henne i min famn. Nära, nära..
Hennes mamma fick åka akut på operation eftersom inte moderkakan lossade, så det var liksom bara jag och Maya..från allra första stund..



Hon kom till mig. Änglarna ville det.

Allt blev precis som man inte hade tänkt sig. Jag satt i en fåtölj i förlossningsrummet, med en nyfödd dotter, personalen kom in med kaffe och en ostmacka. Kommer ihåg att jag tänkte "vem vill ha en ostmacka just nu"??
Jag ringde min mamma och pappa. Så ringde jag min son, Alex och berättade att han fått en syster.

Så fick vi komma upp på BB, och samtidigt som Maya och jag installerade oss kom brorsan. Stolt och glad.
Det tog ett par timmar innan mamman kom tillbaka från operationen och då var hon trött och hängig. Orkade inte ta sig till Maya.

Första natten. Jag vägrade lägga Maya i den där plastbaljan, där personalen sa att hon skulle sova. Alltså, hon ska sova hos mig, sa jag. Hon sover på mitt bröst. Dom opponera sig, men jag hade bestämt mig och lovat Maya att hon skulle slippa ligga där, i baljan av plast.
Tryggt låg hon på mitt bröst, med mina armar runt sig..

Jag sjöng. Trollmorsvisa. Jag sjöng blinka lilla stjärna. Jag såg på henne, mitt underverk, min skatt vid regnbågens slut..

Jag ser på henne än idag med samma kärleksblick. Hon har berikat mitt liv med hennes skratt och livsglädje.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Precis som jag ser på dig, med kärleksblickar. Med en ömhet och tacksamhet för att ödet tog mig till dig. 
Det du ger mig är oändligt värdefullt. Jag känner livet spira i mig. Du ger mig energi och en otrolig lust att leva och uppleva äventyr med dig och våra barn. 
Att se min dotter i ditt knä, att se hur hon trivs och bara älskar att vara med dig skänker mig en varm behaglig smekning i hela min kropp. 

Ni alla berikar mitt liv. Det är som att leva i en saga, i en dröm och jag är en väldigt lycklig man.. 

Ingen kan vara rikare än mig. Ni är mina skatter. Det värdefullaste en man kan få. Kärlekens band. 
Lovar er att alltid finnas vid er sida, att vart ni än befinner er i världen vara ert ankare och trygghet..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Idag har jag varit hos arbetsterapueten för en s k ADL-utredning. Det är då man inser vilket hjälpbehov min dotter har.
Det är således på gång med en ansökan om assistans. Förändringar i vårat liv.
Jag har länge varit tveksam till assistans, men inser att det nu är dags att ta mitt ansvar för Mayas skull och gå vidare i livet.
Hon behöver all hjälp hon kan få för att utvecklas till en självständig person, för att fortsätta bygga på det jag påbörjat.
En trygg tjej, med självförtroende och självkänsla. En tjej som kan säga nej. Veta sina rättigheter och inte ta orättvisor.
Ingenting är omöjligt, bara vi öppnar ögonen och tror på framtiden. Tror på det änglarna viskar i våra öron..


Våra barn är det finaste vi har och det är vårat ansvar att de ska växa upp, med lek och kärlek, med upplevelser och en känsla av att lyckas. Det är viktigt att känna att man är någon, att man är bra, att man kan, att lyckas.. Det tror jag är grunden till att bli en trygg människa..

..och det ansvaret försvinner inte för att barnen växer och blir äldre.. Vi är föräldrar från den dagen barnet föds till den dagen vi drar vårt sista andetag..

Ett groende frö, ett gryende liv
Två hjärtan som slår i den kropp
 den andra växer
Till mig, ett liv, ett kärlekspytt, 
väx, frodas, kryp gå och lev
Vid din sida ska jag finnas, då glädjen ler, 
då det gör ont i själ och kropp
Du lilla barn, ömt i min famn ska jag
 vagga till sömn
Mitt eviga stöd och tröst ska jag ge dig
 till den dagen jag inte finns mer..

Din pappa är glad att du finns..

Från min dagbok, skrivet november 2007.


Nu sover hon gott, mitt kärlekspyre, min lilla snorpa och jag ska äta en tallrik fil med världens godaste musli.. Tack snälla underbara du..

Sovgott..

U.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Maya på 7-årsdagen!
Vilken tur du hade som valde den pappa du gjorde. Du kunde inte gjort ett bättre val.
Ha en bra dag med tårta och presenter.
Kram
Solveig

Linda sa...

Hipp hipp hurra för bästa Maya idag!
Grattis 7- årsdagen stora tjej
Många kramar ifrån mig (Linda)
Hoppas att du får en riktigt mysig dag med paket och tårta