Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 3 februari 2015

En saga, en dröm.. vår verklighet..

Från den allra första gången hon låg i min famn så kände jag en sådan otrolig kärlek. Det var som en kraft från ovan tog tag i min själ och en ängel andades i rummet, sa att hon var min, att hon valde mig som pappa..
Mitt ansvar, och kraften i det oändliga ofattbara tog mig med en storm av välbehag och lika mycket rädslor.
Jag satt länge och såg på henne, inlindad i den där mjuka ljusblå filten. Tyst sjöng jag och hon såg på mig med de allra vackraste ögon. Kärlekens makt. Förtrollad av ögonblicket fick det min själ att finna ro.



Mina tankar och filosofi har förändrats genom åren. Dock börjar jag finna en röd tråd, och som jag så många gånger har skrivit handlar det om att bygga en grund att stå på. Ge barnen trygghet. Bekräftelse. Öm kärlek. Ta sig tid. Skapa tid. År efter år.


 Äkta kärlek är att ge den man älskar frihet att leva sitt liv. Finnas med vid sidan och stötta. Ge en kram när det är som tuffast. Lyssna. Förstå.
Låta ärlighet råda och ge det lilla de dagar man knappt orkar med sig själv..

Att vara en trygg famn att vila, att gråta ut i, att skratta hos.


 Koka en kopp kaffe och smyga in med till sängen och säga..

- Du, idag är ingen bra dag för mig, idag kanske jag inte är den bästa, idag kanske jag inte orkar så mycket mer än bara mig själv.. fast du, jag älskar dig lika oändligt mycket ändå..

Likadant är det med våra barn. 

- Du, Mayabus, idag är pappa ledsen, jag gråter men det är inget farligt. Jag finns. Det räcker oftast för barnen, att vi är precis de vi är. Att vi finns i närheten.
Kanske de mår som allra bäst när de får vara med i vardagen. I köket. I tvättstugan. Mangla handdukar.
- Du, pappas prinsessa, just nu känner sig pappa irriterad och smått arg. Det är inte på dig, men jag måste få vara själv en stund, jag finns här och jag älskar dig lika mycket. Precis lika mycket som alltid.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Genom dig ser jag det jag alltid drömt om. Med dig vid min sida känner jag en trygghet. Att vara nära dig, nudda dig, ger mig en förståelse varför jag gått genom törnen och rivit mig blodig av längtan. Förstår att jag genom åren lärt mig och att jag nu är mogen att älska fullt ut..
Du är den jag väntat på i alla år..

Det fanns en skatt vid den andra änden av regnbågen. Du.. 

En dag stod du bara där framför mig och jag kände samma känslor som när min Maya kom. Det var som rummet tystnade och ängeln återigen stod vid min sida och viskade.. 

Jag har träffat en kvinna. En alldeles fantastisk underbar. Som en saga, en dröm. 
Ett hjärta av guld. Den allra vackraste själ. När jag ser på dig är allt så självklart. Mitt skepp har lagt till vid hamnen. I lä, och nu vill jag bara ta din hand och aldrig aldrig mer släppa den.. Vill ge mig ut på äventyr, uppleva livet, och ge dig samma villkorslösa kärlek som jag ger mina barn.

Våra själar ska rumla runt bland vintergatans skimmer. I evigheter.

Jag är en lycklig man. Du finns..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Imorse vaknade jag utvilad. Det kändes helt fantastiskt att gå upp ur sängen och inte vara alldeles yr av trötthet. Bryggde mitt kaffe. Stod och såg ut på vintern som skrattar mig rakt i ansiktet och liksom säger, trodde du våren var på väg..
Uffe, det är ju bara februari..

Fast du vintern jag vet att snart är du chanslös. Du får gärna vara här ett tag, med din karga bistra skönhet. Låt din vita skrud förgylla vardagen. Låt barnens skratt eka från pulkabacken. Jag kan klara av ett antal veckor till, med att dra rullstolen genom djupa drivor av snö. Jag orkar med lätthet klä Maya med alla varma kläder, morgon som kväll. Jag skrapar gärna isiga rutor och kör mil efter mil på isiga vägar.

Våren segrar tillslut, och jag kommer sitta vid sjön, se öringen vaka. Känna doften av skvattram och ana skogens mystik i ögonvrån. Livets frö som gror.

Med en rykande kopp kaffe och ett tänt ljus smög jag in till fröken filur. Kröp ner under täckets värme. Pussade den där snörvliga näsan godmorgon.
Hon såg på mig, och gjorde ett tappert försök att vända sig bort från mig..

Liksom..hörredu farsan.. det är kolsvart ute och jag är trött. Har du inte märkt att jag vaknat säkert 134 gånger inatt, att min näsa varit helt igentäppt??

Jodå, Maya Maria, pappa vet. För inatt var vi uppe och gav dig några näsdroppar. Du skrek och var arg. Jättearg. Tyvärr kunde jag inte hjälpa dig. Snorkråkorna vann.

Dom kommer om kvällen. När du har sovit en stund. Snorkråkorna from hell. Jag hör dom.

Min livsväv tätnar. Starkare än någonsin. Min kärlek till livet omsluter mig likt en osynlig famn.

Jag är inte ensam längre.

Sovgott..












8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är så oändligt glad för din skull! Du är så värd all kärlek. Önskar er allt gott! /M

Linda sa...

Livet kan inte bli bättre än när det är fyllt av kärlek. Så glad för din skull och det har märks den senaste tiden att det har varit något annorlunda.
/Linda

Anonym sa...

Så underbart!❤️
/A-C

Marianne´s hantverk sa...

Så glad för Din skull.
Önskar Er all lycka.
<3


Anonym sa...

Kärlek! Så vackert, du är värd all. Varma lyckönskningar.
M

Anonym sa...

Så glad att du funnit den, kärleken med stort K.

Gagnskullu

Helena sa...

Blir alldeles varm inombords av dina ord! ÄNTLIGEN blev det din tur! Du om någon är värd all kärlek, trygghet, glädje....ja allt som en kvinna vid sin sida kan innebära!
STORT GRATTIS! Kram från kusin Vitamin

Anonym sa...

Stort grattis verkligen till att ni hittat kärleken i varandra. All lycka och värme önskar nina.