Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

onsdag 17 februari 2010

.. Lite om min dag..

Upp o hoppa vid 07.00. Brygga kaffe, värma välling.. en stund av mys o småprat om dagen, nappen är god och pappas skägg sticksigt. Lockar fram skratt.
Byta blöja, klä på, strumpor, byxor, tröja, raggsockor o en del till. Jäkla lång vinter.
Väcka Alex, sen iväg, lämna på dagis och så tillbaks.. Lovade sonen att skjutsa honom till skolan, och hålla det man lovar är en självklarhet..
Till en kompis jobb, ta en kaffe, prata fiske, o en del snack om våra barn. Tid för en kort stunds flykt från dagens bestyr.. Ladda batterierna, för o få positiv energi.
 Tillbaka till dagis, hämta unge o resurs. Visa resursen rutinerna vid badet, berätta för henne hur Maya reagerar i omklädningsrum, i duschen.. Bada, med en galet lycklig prinsessa, livet kan inte bli bättre, med pappa i bassängen och den älskade resursen vid poolkanten..

Duscha o åter klä på, både mig o tjej..
Skjutsa tillbaka och sen mot jobbet. Passa på o ringa viktiga samtal. Till LSS. Stannar utmed vägen, på en parkeringsplats, skickar sms och tar en fem minuters meditation.. För att hitta kraft.. balans.. harmoni i själ o sinne..

Träslöjd, såga, limma, skrúva, spika, måla..
- Nej, nej.. inte den sågen, Dennis..
-O ja, du kan använda det limmet, Lina.. - O nej, vad sa jag nyss, Dennis..
-Ja, jag kommer till dig snart, ska bara hjälpa Emil färdigt..
Lunch, med snattrande barn.. Med glada barn, med barn som är överallt där dom egentligen inte ska vara.. till slut sitter alla på sin plats, vi äter, panerad fisk med potatis o kall sås.. Helt ok.

Kaffe i lärarrum, jag sitter för mig själv.. Blundar, funderar på samtal jag haft.. Planerar nästa fas, hur jag ska motivera, hur jag ska resonera, bestämmer samtidigt nästa veckas avlastningstider, med almanackans hjälp.

En timmes träslöjd, hjälper elever sätta dit små, jäkla gångjärn.. testar mitt tålamod..

Bilen hem.. Nya samtal. Till kommunen. Till LSS handläggaren. Undrar varför dom ger olika information, blir förbannad o säger till dom att se till att ge samma information, ber dom prata med varandra och ringa mig igen..  När dom vet, när dom kan ge besked..

Pustar ut, en stund, skickar svarsmail till assistentbolag. Diskar.
Hämtar Maya, trött och gnällig, hon somnar direkt i bilen så jag tar en tur runt stadens gator. Lyssnar på musik, låter mina tankar drömma mig iväg, till sommar, morgonbad.. sol, ljumma sommarkvällar vid sjön, med en fin vän.. sitta o samtala om livets förunderligheter.. om möten, om öden..

Maya skriker, ledsen som få.. Jag går i lägenheten, med henne ömt mot mitt bröst.
Tröstar, sjunger, klappar.. andas, räknar 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.. känner en smula stress... hanterar situationen genom att sätta Maya i bärselen och skala potatis. Det gillade hon och börjar snart visa sitt rätta jag. Skrattar, pratar på sitt sätt.. nyfiket och underbart..

AnnaMaria kommer, o jag säger hejdå.. Drar ner till gymet, kör ett stenhårt pass, låter kroppen svettas, känner endorfinerna spinna som katter i min kropp.. Mår bra när jag kommer hem. Maya mår bra. Tar ett snack med AnnaMaria, om sånt som inte riktigt funkar och om sånt som verkligen funkar.. Att ge o ta..

Välling och mysstund i soffan.. Hon klappar mitt skägg, pillar i mitt hår på bröstet och somnar gott i min famn..

O nu ska jag gå till sängs.. Efter en dag som har varit ganska händelserik.. Jag mår bra o jag trivs.. Klarar mig och vet att min framtid är en underbar sådan..

Krama varandra och ta hand om Er.. Sovgott.. /U.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj. Man ska alltså komma tebax till jobbet för å bli effektiv igen ha ha. Men precis så är det ju faktiskt. Man går hemma å såsar. Får kanske ta en tur till jobbet så jag hittar orken å fylla i papprena klart. Tack för inspirationen. / Majas mamma