Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

lördag 25 augusti 2012

..Disken diskad.. Tvätten hängd.. Dottern sövd.. o lägenheten iordning.. någorlunda iaf.. liksom man måste hushålla med sina krafter..
..för en liten tjej väcker sin pappa tidigt om mornarna.

Hon är troligen en av de allra gladaste jag mött. En ängel i världen.

När jag har avlösningstimmar brukar det vara högst fyra timmar i taget, men idag hade jag nästan hela dagen.. Mia kom vid tio tiden, Maya älskar verkligen henne och jag kan åka hemifrån och direkt när jag stänger dörren slappnar jag av och tänker bara på mig själv.
Ja, faktiskt när jag klev ut på gården där jag bor hörde jag Mayas förunderliga skratt eka från lägenheten och mitt hjärta log..
Träning och sedan hämtade jag sonen och åkte och fiskade.

Det är hösten som knackar på. Man märker det så tydligt när man är i naturen. Hur den förbereder sig. Hur de sista andetagen suckar.

Timmarna rusar fram när jag fiskar. Hemma igen klockan 18.. wow.. en dag.. O vet ni, när jag öppnade dörren möttes jag återigen av det där skrattet..
Hon satt, i bara blöjan i Mias knä och dom dansade, red anka och glädjen var som årets första jordgubbar med socker och mjölk..
När Mia gått, fileade jag fisk och Maya bakade, såklart.. Det är ju det bästa som finns.. O att vara vi två.. Hon och jag..
Sedan tog vi oss en lång skön varm dusch.. Hon har en toalettstol som jag ställer i badkaret inne på herrarnas.. vi har det lite lyxigt här i vårt hem och har en damernas (läs Mayas:)och en herrarnas.. men det är bara på herrarnas som badkaret finns..

Mys i soffan. Massage och stretching. Kel. En kärlek som inte finner några gränser. Välling och en låååång gäspning..
- Är du trött, Maya?
Blicken och en stilla nickning.. o så tittar hon in mot mitt sovrum.. bär in ungen och ungen bär sin lilla docka Lisa..
Ger foten, knät, magen, handen, örat, näsan, munnen, kinden en godnattpuss.. och innan jag hinner ut från  sovrummet sover min guldklimp..

Man kanske skulle ta upp in gamla karriär som fiskhandlare???

Själv äter jag inte lax, regnbåge, eller öring.. om den inte är väldigt bra varmrökt.. då är det gott som attan.. Kan varmt rekommendera varmrökt lax, med hjortronsylt och créme fraiche.. våga testa som förrätt..

Genom Facebook kom jag i kontakt med en alldeles underbar blogg, http://legitimeradcp.blogg.se/index.html.. (länkar den här på bloggen) Läs!!
Hon även föreläser, vilket jag själv blev intresserad av..
Vet hur det är på skolor, bland elever, om hur man retas och om det är någon som har en släkting som är cp-skadad får man höra det.. o inte på ett bra sätt..
Information och kunskap om vad detta handikapp är måste hela tiden framföras. Då kan vi ännu lättare se problemen och lösningen på dom. Med kärlek, hopp och en jävla massa anamma kan vi förflytta berg..

så.. klockan tickar på.. När maya somnat och jag fixade dom där trista:) hemmabestyren kom tröttheten.. nu har den gått över.. Ta mig tusan, ska man hoppa på sömntåget när det går..

Njut av livet, kära läsare..

Sovgott.. U.

1 kommentar:

Malin sa...

Värmländsk fiskbod på Hammarö utanför Karlstad har varmrökt och honungsmarinerad lax med hjortron/creme fraise-sås. Gudomligt gott!!!