Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

lördag 26 april 2014

Ett leende..o tanken på att hur fel en del har..

Maya är på kortis och det är så tomt här hemma. Samtidigt som det är underbart skönt att bara få vara i mitt sällskap, i den ensamhet jag alltid tyckt så mycket om, så längtar jag efter min lilla prinsessa.

Tomheten jag känner, oron och ångesten, som jag har i min själ innan jag lämnar Maya på kortis handlar nog bland annat om sorgen att det behöver vara just så.

Igår tog jag ut kompledigt. Hade några viktiga möten som handlar om Maya och vår framtid. Sedan åkte jag till Maja, en gammal dam som jag i många år hjälpt med fönsterputs. Maja har arbetat inom modebranchen och rest världen över och jag tycker verkligen om samtalen med henne. Hon har en enorm livserfarenhet och klok som en uggla. Sånt gillar jag. Det är en kravlös vänskap.

För mig handlar vänskap om just det. Kravlöshet. En av de viktiga kriterierna. Jag har inte många vänner och är fullt medveten om varför. Jag prioriterar mycket annat på min lediga tid.

Däremot har jag bestämt mig för att åka och hälsa på Maja med min lilla Maya.

Hur är det egentligen?
Att leva med ett barn som har en mycket grav CP-skada. Kan man någonsin beskriva det med ord? När dag och natt ibland blandas i en grå massa. Hur ska man kunna förklara den värdefulla tiden man har, de korta stunderna då inga som helst krav ställs? Den är bara min. Min. Min.

Delar den med de få underbara vänner jag har. De jag kan vara precis bara mig själv med. Tyst och tankfull. Fyller den gärna med massor skratt, som när jag är med min allra bästa vän, Micke. Då tårarna rinner och magen gör ont.

Eller som idag, ett antal timmar på sjön. Där är jag jag. Stortrivs.

Min son kunde inte följa med idag. Han har fått jobb, sitt "drömjobb", han har under många år sagt att han vill arbeta med piercing och nu är han där. Lärling på Federal.
Piercing och tatuering. Ja..så blev det.. och hela helgen arbetar han på tatueringsmässan som är i Norrköping.

Jag åkte med Oliver.
Oliver och Alex är bästa vänner sedan 7 års åldern och har varit med oss och fiskat sen dess.

Soligt och klarblå himmel, dock kom vinden från nordost och den förde mig sig en isande kyla. Solen orkade inte värma förutom när man kom i lä..

En skön dag är till ända. Lägger den i minnet och själv lägger jag mig i soffan och ser film. Så det så.

..och bryr mig föga om allt annat..

Sovgott.. U.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Piercing och tatuering är inget jag gillar, är för gammalmodig, men alla jobb är bra jobb. Viktigt att ungdomarna kommer i arbete och får känna att de har en plats i samhället.
Lilla Maya har också en plats, både i våra hjärtan och i samhället. Alla måste få finnas och jag hoppas verkligen att du tar reda på alla dina möjligheter för att ni ska kunna ha ett så bra liv som det bara är möjligt. Ta reda på om det finns fonder som du kan söka m.m.
Kram till er båda.
Solveig

Anonym sa...

Att hitta nya vänner som vuxen är svårt så det gäller att vara rädd om dom. Låter härligt att ha någon att skratta med!