Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 16 oktober 2018

Blogg och andra tankar

Kortfattat så är det bloggen som får på foten när jag har så här mycket i min och Mayas vardag. Nästan så jag håller på att ramla sönder i bitar, och då blir det svårt att pussla ihop mig igen. Jag är en ganska avancerad människa, med ett stort hjärta och ödmjuk inför det som varit och är. Ser oftast långsiktiga lösningar på livet och tror inte alls på quickfix..

Vare sig det gäller ens fysiska eller mentala hälsa.

Maya mår bra, hon har varit som en strålande sol det här året och om möjligt har hon varit ännu gladare de senaste månaderna. Vi har det väldigt bra, Maya och jag..

.. men orosmoln hägrar i horisonten..

Operation. Assistans. Skola. Samhället vs Maya&jag. Inte fan tänker jag sitta ner och bara se på när de sakta förstör våra liv.

Nåt måste jag bara göra.

Önskar alla, alla, som har barn utan funktionsnedsättningar att vara tacksamma. Jag vet, hur det är i livet och man kan inte gå omkring att vara tacksam hela tiden, men då och då, när du går in och kollar till ungarna när dom sover, så tänk..

Jag hör så ofta föräldrar klaga, på att allt är så jobbigt, och då och då, funderar jag på vilka det är som sätter upp gränserna?
Vem skapar stressen och vem skapar värderingar?

Blir ledsen in i själen av fördomar. Att döma någon man inte ens känner. Om man inte kan något om saker och ting kan man vara tyst, eller lära sig..

Inget är omöjligt, om man kan öppna sina vyer och se det positiva.

Murar byggs runt mig och jag är muraren. Dags för mod att riva barriärerna. Styrka förstånd.

Först och främst måste jag ta hand om mig själv och jag vet svaret på den gåtan. Vet precis vad jag behöver för att få ro, och komma tillbaka stark och tålmodig igen..

Assistent med Maya, dom sitter i andra änden av hörnsoffan, jag har lurarna på och försöker så gott jag kan koppla bort dom.

Assistans är ingen lyx.. Assistans är frihet för Maya. Lossa på banden. Dags att pröva sina egna vingar..

Tecknar istället för att skriva. Kopplar av då, totalt, går rakt in i bilden jag skapar. Gör den till min drömvärld. Skapar fantasi..

och något ögat kan vila på istället för en skärm med massor reklam och övervakning..

Lev gott..

/Uffe



1 kommentar:

Marianne´s hantverk sa...

Hej Uffe! Jag följer Dig och Din söta tös. Även om jag inte kommenterar. Du verkar så klok och kärleksfull. Livet tar många vändningar. Själv vårdar jag min demente man det, är som ha ett barn på nytt.Ha det bra.
Marianne