Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

måndag 25 september 2017

Mod att förändra det jag kan..

Orättvisa är bland det värsta jag vet.

Sverige 2017 är orättvist. Sverige 2017 skapar enorma samhällsklyftor i samhället. De som lever i skuggan, de hamnar allt mer i mörker.

Som vi vandrar bakåt i mänsklighetens fotspår, istället för att se framåt, ge det en chans att mötas och fördela rikedomen på ett rättvist sätt.

Synen på människor med funktionshinder måste ändras.

Men man måste visa mod och stå upp för orättvisan, annars kommer vi aldrig segra.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/hans-dotter-blev-snuvad-pa-resan-om4813829.aspx

Här kan ni läsa om mig och Maya, och hur samhället fungerar.

Staten betalar ut pengar till ett assistantbolag, i det här fallet ett av nordens största vårdföretag, assistantbolaget får en summa pengar (ca 300 kr/assistent timme), en del av de pengarna går till assistenter, en del går till assistantbolaget, och så går en del till ett omkostnadskonto. Det är pengar till resor, utbildning för assistenter, dator/skrivare, och div andra kostnader.

Om man nu, av någon anledning inte är nöjd med bolaget man valt, och som i mitt fall väljer att byta, så blir brukaren snuvad på en jävla massa pengar.

Bolaget gnider händerna, staten niger och säger ok..

Vart är då valfriheten?

Jomenvisst..

Jag tänker iaf stå kvar, stolt som fan, och göra det jag kan för att kämpa mot orättvisor. Jag ska göra det jag kan för att ge människor som lever i utanförskap en verklig chans att få vara en del i allt.. och slippa stå i mörkret och längta efter kärlek.. förståelse och respekt..

/Uffe

2 kommentarer:

Nina sa...

Läste artikeln och fy fan va arg jag blev helt sjuka regler och jag tycker synd om Maya som får vänta ännu längre på sin resa en resa som hon säkert kommer uppskatta jättemycket

Anonym sa...

Fruktansvärt! Lagen bör ändras. Det är brukarna som ska tas hand om och pengarna ska användas för dem.