Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

tisdag 29 augusti 2017

20.30

Ungen är ombäddad och nattad, men sover inte än. Disken står i köket och är som ett hemsk monster, man vill liksom inte, men jag har en taktik.

Man måste finna sina tider när man gör saker. Imorgon när Maya åker till skolan med taxin, så tar jag hand om disken och lagar mig en god frukost.
Frukosten intas i soffan, och jag ser på nyheterna och läser startlistor i travronden. Sen duschar jag och fixar håret, det är lite mer bestyr att ha kort hår.

Sen är jag redo, för en lång dag..

Framåt halv fyra hämtar jag Maya, och assistenten kommer fyra..

Oftast åker jag och tränar några timmar, ibland jobbar jag kväll, allt för sällan åker jag och fiskar.

Maya trivs. Jag trivs.

Senaste tiden har jag åkt hem ganska tidigt, jag tycker det är kul att umgås med Maya en stund, när assistenten är kvar. Då kan jag bara vara Uffe. Inte pappa. Maya får se en annan sida av mig.

20.00 går assistenten hem, oftast får dom gå lite tidigare, så vi får en stund alldeles för oss själva.

Samtalen mellan Maya och mig är unika. Vi brukar prata om vad som har hänt idag, reflektera, vi pratar alltid om vad som ska hända imorgon. Reflektera och förbereda. En sund grund till trygghet.

20.15 är det läggdags och sen har vi en mysstund, antingen berättar jag en saga, eller om något som hände när Maya var bebis..

20.30

Så sitter jag här.

21.24 är detta blogginlägg klart. Det tog ganska lång tid för Maya att somna, fick vända och bädda om några gånger. Har sköljt av disken. kokat ägg.

Snart dags för Lindahl den äldre att sova.
Imorgon är det onsdag, då kör vi samma sak igen..

/U

1 kommentar:

Helena sa...

Kram från kusin Vitamin ;-)