Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

torsdag 3 september 2015

Dagens tanke..

Varje morgon läser jag dagens text, i en bok som heter "'En ny dag", somliga dagar är texten klockren och jag tar med mig texten och orden genom hela min dag. 
Just den här var sådär alldeles extra betydelse full, just bara för idag.. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I varje liv måste det regna ibland. Somliga dagar måste få vara mörka och dystra.

Henry Wadsworth Longfellow

Att ta itu med problem och rida ut stormar hör till livet. Vi som har gått igenom jobbiga upplevelser, är skyldiga att hjälpa de yngre att förbereda sig för svåra tider genom att berätta hur vi har löst olika problem.
När man står mitt i stormen, måste man inse att man är som alla andra. Inte så att man vill dra med sig andra i olyckan, men man vill inte känna att man är alldeles ensam.
Vi kan aldrig räkna med att våra livsvillkor ska vara absolut perfekta. Enda stället där solen skiner varje dag är i öknen. När vi drabbas av något smärtsamt, ska vi ta tjuren vid hornen och klara av problemen snabbt, istället för att dra ut på plågan genom att ta omvägar för att försöka slippa undan hindren.

"Vilka problem kan jag ta itu med och göra mig av med idag?"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lev livet, då upptäcker du. Lev och njut, då upplever du..

Saknaden efter min arbetskollega och vän, Hasse, är väldigt påtaglig. Han var en människa jag tyckte väldigt myckt om..

.. och sammantaget med allt som skett under den senaste tiden, med Hasses bortgång, problemen med mina tänder, jobb, skola och allt som sker med min dotter så har jag haft svårt att följa mina deviser och livsfilosofi..

På något sätt måste jag finna en väg ur den här återvändsgränden, i labyrinten.. Tror det är så, att vi lever i en labyrint, det är det som är vardagen, helgerna, livet och allt som sker.. Ödets virrgångar..
Men då och då står vi och stampar på samma fläck.. stångar oss blodiga på en mur som är alldeles för tjock att komma igenom..

Det är då vi måste våga ta en annan väg. Ta andra beslut.. även fast dom för stunden är trista..

Konsekvensetik..

Jag vill leva. Uppleva. Njuta av smaken av nyfikenhet. Upptäcka. Äventyr. Utmana mig själv. Dock kan inte priset av det vara min egna hälsa..

Nu är det dags att trycka på stoppknappen. Bara göra precis det jag behöver..

Nästa vecka har jag semester några dagar, då ska jag och min bästa vän ut på havet och fiska abborre..

Imorgon åker Maya och jag till Angie&Piraten, på lördag ska vi åka till Stockholm, RBU har 60 års-kalas.. Gröna Lund och andra äventyr..
Det kommer bli "jobbigt", med lång bussresa tur och retur.. sen på kvällen åker vi hem.. och Maya kommer bli jättetrött.
Hon kan bli ganska ledsen då, och oftast är det just när hon är sådär trött som kommunikationen kan bli fel, mellan henne och mig.

Så kan det bli jobbigt på Grönan, för min lilla donna är rädd för höga plötsliga ljud och allt annat som hon inte riktigt känner igen. Det har med hennes hjärnskada att göra, och kommer troligen följa genom hela hennes liv..
.. men..

Om vi aldrig utmanar oss, så utvecklar vi oss inte..

Nu sover hon.

Vi har haft mystorsdag, med några chips och saft, det höll på att sluta i katastrof. Hon har svårt att tugga och satte ett chips i halsen.
Jag fick rycka upp henne, dunkade i ryggen, men det hjälpte inte. Jag fick vända henne och göra en försiktig Heimlichmanöver, då kräktes hon och upp kom chipset.
Efter det ville hon inte ha fler chips.. bara saft..

Nu ska jag slå in paket. En väldigt fin och underbar vän fyller år imorgon..

Njut och ta hand om varandra..

U


1 kommentar:

Hondjuret sa...

Så konstigt .. Jag drömde om Maya i natt. Vi hade så himla roligt och jag minns att det verkligen var en fin dröm som var så där varm och god..
Detaljerna försvann i morgondimman och tröttheten men ... *ler lite*

Har inte följt er så länge men har fastnat och tycker ni verkar ha det så väldigt fint tillsammans. Ni tar verkligen tillvara på stunderna, njuter och finns i nuet. Som jag upplever det i alla fall.
Din blogg berör.

Vet inte riktigt vart jag ville komma men.. Det var en fin dröm och din Maya verkar så himla god!

Ta hand om Er!

//Elin