Uffe&Maya

Uffe&Maya
"Vi ger oss aldrig"

måndag 15 september 2014

Lev, för fan!!

Ja, jag funderar på att lägga ner bloggen. Känner att jag varken har lust eller ord kvar. Att jag vill krypa in i vårat skal, Maya och jag, och inte lämna ut oss längre. Inte berätta om dagar som idag. Då tröttheten gör att tårarna hela tiden bränner bakom ögonlocken. Då tankarna vandrar omkring om hur fan jag ska orka med en eftermiddag och kväll med Maya, fast hon varit på kortis en hel helg.

Hur det finns en sådan enorm oförståelse om hur det egentligen är att leva med ett barn som har en svår CP-skada. Jag inser självfallet att det aldrig kommer kunna förstås oss de som inte har upplevt det.
Alla tankar runt det praktiska. Påklädningar. Avklädningar. Vändningar på natten. Matning. Blöjbyten. Möten på habilitering. Möten på förskolan. Handla och agera, ta beslut som ska gynna till det bästa nu och sen. Träning. Massage. Varje gång med en svag men påtaglig klump i magen, en förvåning och maktlöshet när man inser att det aldrig kommer gå att laga. Finns ingen bot.

Jag vill skriva ärligt. Rakt. Rått. Kärleksfullt. Ömt. Vill berätta om taggtrådstårar, om lyckliga skratt och keliga stunder. Om mina känslor. Som man. Människa och pappa. Om dessa tider, då sömnbrist och krav kommer som en rytande vinterstorm och nästan fäller mig. Nästan.

För, hur länge jag än kommer skriva, kommer jag nog aldrig ändå  kunna förklara den obändiga kraft som finns inom mig.
Att jag inte är ett dugg rädd för att inte orka, hur mycket än mina tankar och demoner försöker sätta krokben för mig.

Jag har inte valt det här livet, min vardag, mina helger, min tid. Den kom till mig en dag i februari. Jag väljer inte heller min sorg och smärta.
Däremot väljer jag hur jag ska handskas med den. Om hur jag har en enorm tillgång till mitt sätt att älska livet. Älska stunden. Förmågan att ge trygghet. Att vara i den genom att bara vara jag.

SOJA – True Love

Jag tar den hjälp jag vill ha. Den jag känner är bäst för både mig och Maya. Just nu letar jag nya avlösare. Det är inte enkelt, men nu tror jag att jag funnit några "pärlor" som förhoppningsvis kan arbeta och bidra till att mitt och Mayas liv kan fortsätta på den stig vi vandrar. Så vardagen tickar på. Rutinerna är grunden till energi och framtid.

Hämtade min fröken, lite sent, hon var inte alls på sitt bästa humör. Började gråta när vi kom till bilen. Kommunikationen klickade inte. Hon ville något och jag förstod inte alls vad!!
Vi bestämde att åka till gymet för att äta glass och sedan hälsa på underbara Safie..

På gymet kom skrattet tillbaka. Leendet. Jag fick mat och kaffe. Samtal. Marcus (träningskompis) gav Maya glass så jag fick äta ifred. Tror nog allt att Maya är bra förtjust i den där Marcus.

Så, nu pockar verkligheten. Tvättmaskinen piper.. klar..klar..klar.. Magen kurrar, mat..mat..mat..

Ingen annan gör det, bara att ta tag, ta ett djupt andetag och göra det så enkelt som möjligt.

Trots tröttheten, lägger jag mig med ett leende. Det där lilla sneda och jag lever i min dröm..den är verklighet..

En kommentar på mitt förra inlägg får mig ändå att inse att min blogg faktiskt har ett syfte. Att den hjälper en del människor och det får mig svag.

Ska överväga. Fundera. Kanske ändra en del.

"Jag kan bara behålla det jag har, genom att ge bort det"

Sovgott.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att du med dina ord och tankar hjälper många i liknande situationer. Klart du ska fortsätta skriva,jag tror det även hjälper dig och handskas med livet, dock ska du ju bara skriva när du har lust

Carina

Anonym sa...

Vi,dina följare, kräver inte att du skriver varje dag. Lämna ett inlägg någon gång i veckan om det känns bättre för dig. Det är underligt, men ni har blivit som en del av min familj och jag vill gärna veta hur du och Maya har det. Löjligt,kanske någon tycker, men så är det.
Kram
Solveig

Anonym sa...

Jag förstår. Men jag vet också att man måste vänja sig vid oförståelsen. Kasta inte bort energin på människor som aldrig kommer att förstå. Den energin behövs till annat.
/Helene

Anonym sa...

Hej igen, jag vet inte om det var mitt inlägg som du fastnade för, spelar mindre roll. Du är säkert ett föredöme för många som kommit i samma situation som vi har gjort. Hade det funnits bloggar -93 när min son föddes så hade jag säkert skrivit av mig på det sätt som du gör. Det finns ingen som förstår vilken insats vi gör för våra barn, men du visar dagligen så att omgivningen kan få en liten, liten inblick hur vardagen är. Hoppas du fortsätter att delge oss dina tankar, jag uppskattar det på hög nivå skall du veta. Allt gott till dig och Maya, kämpa på. Kram Lotta

Anonym sa...

Håller med de andra, det behöver inte vara antingen eller. Ett inlägg i veckan/månaden/året som uppföljning kan vara väldigt uppskattat när man hittar en gammal blogg med intressanta tankar.
I varje fall har jag saknat det på andra bloggar och ni känns ju lite som vänner nu.

Anonym sa...

Tänk om alla barn hade en pappa som dig!! Du är enorm med allt. Förstår att det är mycket "tungt" stundvis. Gör som du känner med bloggen, förstår dig.
Ha det fortsatt bra med dina fina barn!
Kramar till er!